Do rozvoje České republiky, aby hospodářsky vzkvétala a byla konkurenceschopná, budou potřeba investice za biliony korun. Zmínil to premiér Petr Fiala v další debatě Deníku. Velkou příležitostí by byla gigafactory, vláda proto usiluje o její stavbu. „Snažíme se o to, aby v České republice byla, máme rozjeto více projektů,“ nastínil předseda vlády.
Celý rozhovor s Petrem Fialou můžete zhlédnout na Deník.cz.
Debatuje se především o gigafactory v Líních u Plzně. „Jeden projekt je velmi blízko, ale bude to ještě chvíli trvat. Je to gigafactory s Volkswagenem. Ale jednáme také s korejskými firmami, těch možností je více,“ přiblížil premiér Petr Fiala.
Výstavba gigafactory by podle premiéra mohla Česku dát globální hospodářskou výhodu. „Na naší ekonomice má výrazný podíl automobilový průmysl. Ten přechází na elektromobilitu, baterie jsou naprosto zásadní, skoro strategický produkt. A my máme ještě jeden komponent, který je potřeba pro baterie, a to je nerost, lithium,“ vysvětlil Petr Fiala.
Před Českem se proto rozkládá možnost mít celý výrobní řetězec – od těžby lithia přes výrobu baterií až po koncový produkt, tedy automobily. „Proto se o to snažíme, měli bychom obrovskou výhodu v mezinárodní i globální konkurenci,“ zdůraznil premiér Fiala.
Lídr opozičního hnutí ANO, poslanec Andrej Babiš, se v debatě Deníku vyjádřil, že gigafactory v Líních nikdy stát nebude. A nakonec ji společnost Volkswagen rozvine v Maďarsku, protože dostane obrovské vládní pobídky. Takový závěr Petr Fiala odmítl. „Nevím, kam na to pan Babiš chodí. On je politicky hodně mentálně závislý na Viktoru Orbánovi, tak si neumí představit nic jiného než Viktora Orbána,“ poznamenal Petr Fiala.
Petr Fiala 1. září představil svou Vizi pro Česko a uvedl, že v Česku bude potřeba investovat v příštích deseti letech biliony korun do infrastruktury.
„Tady nebudou stačit jen státní prostředky, musíme hledat i cesty, jak do toho zapojit soukromý kapitál. Musíme hledat společně způsob, jak nalézt dost finančních prostředků,“ zmínil Fiala. Část se podle něj podaří už v tomto volebním období. Zejména v resortu dopravy se podle předsedy vlády daří pokračovat v projektech a do deseti let by například měla být hotová dálniční síť.
Fiala doufá, že v jeho vizi budou pokračovat i další vlády, byť třeba bez jeho účasti. „Jinak se skutečně neposuneme mezi špičku Evropy a mezi nejlepší země na světě,“ poznamenal Petr Fiala.