V úterý 4. února 2025 se ve Strakově akademii konalo již osmé zasedání Vládního výboru pro strategické investice. Mezi hlavními tématy jednání byl návrh nastavení systému kontraktového financování vysokých škol či zpráva o socio-ekonomických dopadech rozšiřování JE Dukovany. Členové výboru se také seznámili s informacemi o postupu prací na metodice vyhodnocování přínosů investičních pobídek a s dalším postupem prací přípravy projektu tzv. rychlých spojení.
Výbor projednal systém kontraktového financování vysokých škol. „Chceme, aby Česko bylo pro investory ještě lákavější. Věříme, že bez kvalitního vzdělání bychom mohli ztratit konkurenceschopnost a zpomalit hospodářský růst. Proto vytváříme jasná pravidla a podporujeme moderní technologie – například i prostřednictvím nového systému financování na univerzitách. Dnes jsme na Vládním výboru pro strategické investice představili projekt, který umožní státu a vysokým školám uzavřít smlouvy o tom, jaké odborníky je potřeba vzdělávat pro klíčové oblasti průmyslu. Tento pilotní program odstartujeme ve spolupráci s ČVUT, VUT a největšími českými firmami v oblasti polovodičů,“ uvedl premiér Petr Fiala.
Tématem jednání byl i postup prací na metodice vyhodnocování přínosů investičních pobídek. Nová metodika posílí transparentnost pro investory, stojí jen na ověřitelných parametrech a je navržená tak, aby byla i vymahatelná. Firmy si už předem zjistí, na jakou pobídku mají nárok. Tuto novou metodiku bylo třeba dopracovat poté, co novela zákona o investičních pobídkách umožnila směřovat pobídky do oborů s vyšší přidanou hodnotou.
Důležitým bodem byly také výsledky studie socioekonomických dopadů dostavby JE Dukovany. „Z analýzy jasně vyplývá, že převažují pozitivní dopady nad negativními. Studie se věnuje jak pozitivním socioekonomickým dopadům, tak i dopravní zátěži spojené s výstavbou. Již v loňském roce vláda uvolnila prostředky na výstavbu důležité dopravní infrastruktury, ať už se to týkalo jihovýchodního obchvatu Jihlavy či obchvatu Brtnice. Předpoklad je, že do regionu má v souvislosti s výstavbou přijít necelých 10 000 lidí, většina občané ČR. Všechny další spojitosti např. v oblasti dostupného bydlení, vzdělávací soustavy a další, jsou zvladatelné,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Akční plán pro řešení územních dopadů do stavby předloží Ministerstvo pro místní rozvoj do 30. června.