Inflace se vrací ke svému cíli. Tento rok se bude pohybovat kolem 3 procent

11. ledna 2024, www.vlada.cz / tisková zpráva

Český statistický úřad oznámil ve čtvrtek 11. ledna 2024, že meziroční růst spotřebitelských cen v prosinci zpomalil na 6,9 procenta z listopadových 7,3 procenta. Ceny meziměsíčně klesly o 0,4 %, kdy zlevnila většina potravin. Podle ekonomického poradce premiéra Štěpána Křečka a koordinátora Národní ekonomické rady vlády Davida Havlíčka jde o poslední vysokou inflaci, která je ovlivněna úsporným tarifem. V průběhu letošního roku však dojde k výraznému zlepšení, které pocítí jak občané, tak firmy.

Český statistický úřad také uvedl, že bez započtení vlivu úsporného tarifu do indexu spotřebitelských cen v roce 2022 by meziroční cenový růst dosáhl hodnoty 4,2 %.

„Prosincová inflace je poslední vysokou inflací v důsledku energetické krize. Za měsíc se dočkáme již hodnoty kolem 3 % a zde se bude držet zřejmě v průběhu celého roku 2024. Jedná se o pozitivní zprávu pro firmy, kterým budou postupně zlevňovat úvěry i pro občany, kterým opět začnou růst reálné mzdy,” uvedl koordinátor Národní ekonomické rady vlády a předseda představenstva EGAP David Havlíček.

„Inflace za prosinec je zkreslena úsporným tarifem, který snížil srovnávací základnu v závěru roku 2022, což statistickým efektem uměle navýšilo inflaci v závěru roku 2023. Přesto je nepochybné, že inflace v České republice postupně klesá. Dalšího výrazného zlepšení se dočkáme v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku, kdy by se inflace měla vrátit do blízkosti svého cíle. Rok 2024 tedy přinese vítězství v boji s inflací, což umožní, aby rostly reálné mzdy zaměstnanců,“ řekl člen poradního premiéra Štěpán Křeček.

Podle podzimní prognózy České národní banky by se ale měla inflace tento rok přiblížit dvouprocentnímu cíli, a to konkrétně 2,6 procenta. V průběhu téměř celého roku 2024 by se již meziroční růst spotřebitelských cen podle Ministerstva financí mohl pohybovat mezi 3 a 4 %, v celoročním vyjádření MF očekává pokles na 3,3 %.

štítky: # # # # # # #

logo