Ještě nikdy v historii se nestavělo ani neotevíralo tolik dálnic jako letos. Resort dopravy zveřejnil, že ještě letos uvede do provozu 118 kilometrů nových dálnic a dalších 115 kilometrů dálnic letos začne budovat. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na to má ze Státního fondu dopravní infrastruktury vyčleněno rekordních 78,1 miliardy korun.
Aktuálně je v provozu 1 385 kilometrů dálnic, do roku 2030 má být kompletně dokončená česká dálniční síť o délce 2 100 kilometrů.
„Rekordní není jen počet nově otevřených kilometrů, ale hlavně rozestavěnost. V jednu chvíli budeme mít letos rozestavěno až 220 kilometrů dálnic, to nemá obdoby,“ reagoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Připomeňme, že tempo výstavby dálnic bylo pomalé zejména v posledních letech. Loni se otevřelo 15 kilometrů dálnic, rok předtím 22 kilometrů, v roce 2018 dokonce jen 4 kilometry. Nejúspěšnějším byl až doposud rok 1997, kdy se zprovoznilo 94 kilometrů dálnic.
Budějovická dálnice
Nejdelší úseky nových dálnic přibudou letos v Jihočeském kraji. Dokončen bude úsek mezi Příbramí a Pískem na D4 spojující Prahu s jižními Čechami. V délce 32 kilometrů jde o novostavbu. Tento úsek staví poprvé v Česku soukromník za svůj kapitál, jde o konsorcium stavebních společností Via Salis. To se bude o dálnici nadále i starat, státu ji předá v roce 2048. Ročně za to od státu dostane přibližně miliardu.
Další klíčovou dálnicí na jihu Čech je nový úsek D3, která dnes měří 70 kilometrů. K nim přibude letos několik dalších úseků v celkové délce 28 kilometrů. „Letos kompletně odvedeme tranzit z Českých Budějovic mimo město na dálnici. Zároveň zahajujeme stavbu posledního úseku dálnice směrem od Nažidel na státní hranici s Rakouskem,“ zmínil Rýdl.
„Někdejší silnice I/3 u Nažidel získala nelichotivý přívlastek – silnice smrti. Výstavbou dvou nových úseků D3 Kaplice Nádraží – Nažidla a Nažidla – Dolní Dvořiště nejen dovedeme dálnici D3 k rakouské hranici, ale také splatíme velký dluh bezpečnosti,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Na zprovoznění úseků na jihočeské D3 netrpělivě čekají v Českých Budějovicích, kde dnes dochází ve špičkách k pravidelným kolonám před některými světelnými křižovatkami na průtahu městem.
„Obě stavby (D3 i D4 – pozn. red.) jsou pro nás naprosto klíčové, protože mají vliv nejen na náš kraj, ale na celou Evropu. Spojují sever Evropy s jihem, všichni Češi tu každý rok projíždějí k moři nebo na lyže,“ řekl jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
Dva kraje bez spojení s Prahou
Podle něj je ale škoda, že takzvaná „budějovická dálnice“, jak se D3 přezdívá, zatím nevede až do Prahy. Tato část je teprve v přípravě a s její výstavbou se počítá až v roce 2027. Dokončena má být v roce 2031. Pak motoristé dojedou z Prahy do Rakouska po dálnici.
„Zůstáváme tak krajem, který nemá dálniční spojení s Prahou. Druhým takovým krajem je Karlovarský, ale dálnice mezi Karlovými Vary a Prahou už se staví, zatímco k nám ten středočeský úsek zatím ne,“ posteskl si Kuba.
Karlovarský kraj sice i letos zůstane bez přímého dálničního spojení s Prahou, ale zdejší již dokončené úseky se rozrostou. ŘSD už od loňska staví jeden další úsek dálnice D6 a další stavět začne. Jde o 7,4 kilometrů dlouhý kus mezi Knínicemi a Bošovem a dvanáctikilometrový úsek mezi Petrohradem a Lubencem. V roce 2027 mají být hotovy i poslední chybějící úseky dálnice, která spojuje Prahu s Německem.
Letos se na této dálnici dokončí jediný úsek – 6,5 kilometru dlouhá přeložka stávající silnice I/6 v Dolní Krupé. Dokončovat chce ŘSD letos také dálnici D1. Málokdo ví, že na celé 366 kilometrů dlouhé dálnici z Prahy přes Brno do Ostravy chybí malý, desetikilometrový úsek v okolí Přerova (i když jde objet přes Olomouc, po jiné dálnici).
Dostavbu úseku Přerov–Říkovice dlouhá léta blokovaly ekologické organizace. Se stavbou se začalo v roce 2022. Po jejím dokončení bude D1 kompletní. „D1 je posvátný totem této republiky, a teprve až bude dokončen tento poslední úsek, můžeme tvrdit, že dálnice je hotová. Svézt bychom se i po chybějící části měli příští rok,“ nastínil Jan Rýdl, mluvčí ŘSD.
Severní dálnice D35
Nejzásadnější stavbou je ale dálnice D35, která spojuje Čechy s Moravou a má ulevit přetížené D1. Vláda má tuto dálnici jako prioritu. Zatím ale jako alternativní trasa pro D1 nefunguje, neboť dálnice vedoucí z Hradce Králové končí u Vysokého Mýta. Už loni se začal stavět obchvat Vysokého Mýta. Letos na něj navážou další budované úseky směrem ke Svitavám, především 11 kilometrů dlouhý úsek Litomyšl–Janov a sedmikilometrový úsek Džbánov–Litomyšl. Sedm nových kilometrů na D35 přibude i na jejím počátku u Hradce Králové. ŘSD dálnici prodlouží směrem k Sadové. Odtud se pak bude rozšiřovat až k Turnovu. Nakonec má mít D35 délku 260 kilometrů a stane se druhou nejdelší dálnicí v Česku.
Zlepší se i spojení s Polskem. Letos ŘSD začne se stavbou 21 kilometrů dlouhého úseku dálnice D11 od Trutnova ke státní hranici s Polskem, který naváže na existující dálnici z Prahy. Po dokončení v roce 2027 se úsek napojí na polskou dálnici S3 vedoucí k Baltskému moři.
U Prahy se letos začne stavět jihovýchodní část Pražského okruhu u Běchovic. Novým stanoveným termínem dokončení celého Pražského okruhu je však nyní až rok 2031.
Nových dálnic letos se dočkají i na Moravě. Na trase D55 se nyní staví pět úseků. Jde zatím o krátkou dálnici. Měří necelých 20 kilometrů, ale za 10 let má dorůst délky 100 kilometrů a spojovat města Zlínského kraje s Břeclaví. Nových kilometrů se dočkají i na dálnici D48, která má spojovat Nový Jičín s Českým Těšínem. Celkem na osmi kilometrech, kde dnes vede jen dvoupruhová silnice, silničáři přistavějí další dva pruhy.