V Česku se letos otevře 118 kilometrů dálnic. Další vysoké desítky kilometrů budou ve výstavbě. A v roce 2026 by měla začít stavba první vysokorychlostní tratě. Proč jsme v budování dopravní infrastruktury dosud tak zaostávali? Hostem Ptám se já na Seznam Zprávy byl ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka.
Celý rozhovor s Martinem Kupkou můžete zhlédnout na Seznam Zprávy.
Na českých dálnicích a silnicích se letos očekává stavební boom. Jen dálniční síť by se měla rozrůst o rekordních 118 kilometrů. Největší část přibude na písecké D4, jihočeské D3 a jihomoravské D55. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na to bude mít podle šéfa rezortu dopravy více než 79 miliard korun.
Na konci roku bylo podle Ministerstva dopravy zároveň rozestavěných přes 189 kilometrů dálnic. Podle ministra Kupky tak máme šanci dohnat vlak, který nám v rámci dopravní infrastruktury zatím v porovnání s jinými evropskými zeměmi už dlouho ujíždí.
Za pomalou výstavbu dálnic a silnic stát schytává kritiku dlouhodobě. Problémy jsou hlavně s přípravou projektů. Zatímco v Česku příprava v předchozích letech trvala často až 13 let, například v Německu je to v průměru kolem sedmi let. Podle vlády by přípravu měly zrychlit některé už schválené legislativní změny, třeba novela zákona pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury.