Ve čtvrtek 21. listopadu 2024 se ve Strakově akademii konalo již sedmé zasedání Vládního výboru pro strategické investice. Jedním z hlavních témat byl rozvoj lidských zdrojů v kontextu všech důležitých legislativních i nelegislativních opatření souvisejících s trhem práce a vzděláváním. Výbor se také zabýval informacemi o stavu přípravy rychlých spojení (VRT).
Rozvoj lidských zdrojů považuje vláda Petra Fialy za klíčovou věc pro zvyšování přidané hodnoty a mezd zaměstnanců. Kabinet Petra Fialy tak řeší příslušné změny promyšleně a v kontextu tak, aby přispěly k větší flexibilitě pracovního trhu i větší provázanosti vzdělávání s potřebami pracovního trhu.
„Novela zákoníku práce a další klíčové kroky přinesou promyšlené změny k rozhýbání pracovního trh, zrychlí růst mezd a pomohou odbrzdit českou ekonomiku. Tím tak výrazně urychlíme Restart Česka,“ uvedl premiér Petr Fiala.
Již nyní jsou vidět výsledky dříve zahájené transformace Úřadů práce, které tvoří významnou část infrastruktury. Úřad práce snížil počet zaměstnanců, ale výražně zlepšil své výkony. Z instituce formálně příjímací stohy papírů se postupně stává moderní podpůrná síť, která efektivně pracuje s daty, sdílí dobrou praxi a uchazečům efektivně pomáhá zvyšovat kvalifikaci i mzdy, což má pozitivní efekt na příjmy státu.
Dalším důležitým tématem byl stav přípravy rychlých spojení a výstavba vysokorychlostních tratí. Vláda Petra Fialy nejen staví a projektuje dálnice nejvyšším tempem v historii, ale připravuje i vysokorychlostní tratě. Pod vedením ministra dopravy Martina Kupky stát pracuje na projektové přípravě již téměř poloviny z celkového finálního stavu 750 km vysokorychlostních tratí. V příštím roce se zahájí například stavba dvou prvních úseků rychlých spojení mezi Kojetínem a Přerovem a stavba první části rychlotratě z Brna do Přerova.
„Tento projekt si již zaslouží pozici národního projektu, protože jsme postoupili do fáze přípravy, kdy už je nezbytně nutné zapojit i ostatní resorty, ať už se jedná o ministerstvo průmyslu a obchodu například v oblasti dosažitelných nerostných surovin jako je kamenivo či zajištění energetické distribuční sítě, která bude schopna obsloužit vysoké nároky vysokorychlostní železniční dopravy,“ řekl po jednání ministr dopravy Martin Kupka s tím, že spolupráce probíhá také s ministerstvem životního prostředí.
Díky tomu tak na českou železnici míří v příštím roce rekordní objem financí. Správa železnic bude hospodařit s téměř 63 miliardami korun, z toho necelých 40 miliard půjde přímo na nové investice.