Po dvou chudších letech, kdy se v Česku otevřely dohromady sotva čtyři desítky kilometrů nových dálnic, slibují silničáři a ministerstvo dopravy v nadcházejícím roce 2024 dálniční rozmach. Chtějí zprovoznit rekordních 113,7 kilometru nových úseků.
Půjde například o 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, 28 kilometrů jihočeské D3 kolem Českých Budějovic nebo 21 kilometrů dlouhý úsek dálnice D55 u Uherského Hradiště. I včetně nových úseků silnic I. třídy to bude celkem 150 kilometrů.
„Je důležité, že i v době úspor držíme investiční tempo. Společnost od nás očekává – a beru to jako naši povinnost –, abychom v příštích letech byli schopni realizovat dlouho připravované investice,“ řekl Právu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Do léta to nebude
Řidiči nicméně musejí počítat s tím, že nové úseky se většinou otevírají až na podzim a ke konci roku. To platí i například pro D4, kterou staví francouzské konsorcium Via Salis jako první projekt spolupráce státu a soukromého sektoru PPP. Znamená to například, že ještě příští léto zůstane pro motoristy komplikovaná cesta z Prahy do Písku, i když po několika málo nových úsecích D4 se jezdí už teď.
Jak doplnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký, aktuálně je rozestavěno 179 kilometrů dálnic. Ředitelství bude příští rok pracovat s rekordním rozpočtem více než 78 miliard korun. To má pomoci rozběhnout nové stavby, jakými jsou například příhraniční úsek D11 do Polska, úseky dálnice D35, která má být alternativním spojením východu a západu země, nebo další část Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1.
Co se týče dokončení dálnic k hranicím, dostavba D11 měla podle původních plánů silničářů začít ještě letos, ale kvůli rozkladu ze strany ekologické organizace Děti Země hrozí zdržení v řádu měsíců, či dokonce přes půl roku. Stát chce ještě s ekology vyjednávat, aby zdržení minimalizoval. I proto, že na polské straně je už dálnice S3 hotová a tento týden ji Poláci uvedli do provozu.
Aktuálně ředitelství vybírá dodavatele dvou hraničních úseků D3 směrem do Rakouska. Jihočeskou část chce mít hotovou do roku 2026. Další roky si ale řidiči budou muset počkat na středočeskou D3 přes Posázaví, tam projekt naráží na silný odpor části místních obyvatel, rekreantů a sdružení.
V letošním roce byl z dálničních staveb otevřen obchvat Loun na D7, druhá část obchvatu Frýdku-Místku na D48 nebo mimoúrovňová křižovatka na D8 u Zdib.
Za posledních deset let se v Česku postavilo 142 kilometrů dálnic, takže k začátku roku měla dálniční síť délku 1363 kilometrů. Podle aktuálních plánů bude mít dokončená základní síť zhruba 2000 kilometrů. To znamená, že dostavět zbývá stále ještě 700 kilometrů. Ambicí ministerstva dopravy je, aby kompletní dálniční síť byla hotová do deseti let.
Ze silničních staveb dojde příští rok například ke zprovoznění čtyř částí velkého městského okruhu v Brně.
(Autor: Tomáš Volf)